v pripade Vami načrtnuteho volebneho systemu, by som chcel vidieť to fungovanie koalicie...nepamätate si, že dosluhujuca vlada mala len 2 minifrakcie - OL a OKS a ake problemi sa vynarali pri potrebe akciaschopnosti či pri prijmani doležitych rozhodnuti, kedy by si každa mikrostrana presadzovala svoje partikularne zaujmi...
1. Tie minifrakcie boli schované vo väčších stranách aj kvôli tej 5%-nej hranici. 2. Koalícia minifrakcií po najbližších voľbách nehrozí, skôr žulový monolit.
Nemoznost dohodnut sa je klasicka vyhovorka tych ktorym vyhovuju zakulisne dohody, lobbing a korupcia. Aj keby v parlamente sedelo 150 nezavislych poslancov, hlasovat mozu len dvomi sposobmi: za alebo proti. Kazdy poslanec by mal mat moznost podat navrh a vsetci pritomni by mali mat povinnost hlasovat za alebo proti (ziadne zdrziavanie sa alebo nehlasovanie; za co ich platime?). Kazde hlasovanie by bolo verejne a keby niekto hlasoval inak ako si zelaju jeho volici, v dalsich volbach by mu to spocitali.
Ako by ste stravili vacsinovy system, kde vitaz berie vsetko? A tiez sa pouziva v niektorych nepopieratelne demokratickych statoch... nam najblizsie je asi Cesko, kde sa pouziva pri volbach do senatu. Samozrejme, to by u nas predpokladalo zrusenie jedneho volebneho obvodu a zavedenie viacerych (napriklad 150).
V kontexte článku asi ťažko. Ale moja úvaha bola hlavne o hranici pre politické strany na vstup do parlamentu, ako jednej vlastnosti volebného systému - a to najmä v kontexte toho, čo nám káže naša Ústava. Nebránim sa diskusii aj o iných parametroch volebného systému, ale venovať sa tomu v jednom blogu by bolo príliš vyčerpávajúce. Navyše nemám dostatok informácii, napr. o českom modeli. Ale dvokomorový parlament sa mi páči :) Len aj tam treba riešiť hranice.
Myslienka nastavit volebne kvorum na ekvivalent 1 poslaneckeho mandatu je logicka a demokratickejsia. S tymto sa s autorom da suhlasit.
Musim sa len pousmiat nad ucelovostou tejto temy prave tomto case. Preco autora tato vec trapi az teraz, ked SDKU tecie do topanok? Preco to pre autora nebolo dolezite napriklad v roku 2002, ked SDKU malo 18 % a podobne parazitovali na 3,5 % prepadnutych Slobodneho fora Martinakovej? Alebo v roku 2006, ked SKDU so svojim 15 % tak isto parazitovalo na prepadnutych vyse 4 % HZDS od Meciara? Vtedy sa to SDKU hodilo, takze to bolo ok. Teraz sa to nehodi, takze podme menit volebny system?
Pan Oruzinsky, necitali ste moju poznamku dostatocne pozorne. Pisal som, ze ucelove je vytahovanie tejto temy TERAZ. Myslienka je ok, ucelovy je timing. To, ze nie ste objektivny naznacuje aj tendencna formulacia Vasej odpovede. Nespominal som nic o "nepoctivosti" samotneho napadu, to je vasa posunuta interpretacia.
Myslím, že som Váš komentár čítal pozorne. Najmä na túto Vašu vetu som reagoval: "Preco autora tato vec trapi az teraz, ked SDKU tecie do topanok?" A potom vlastne aj na súvisiaci odsek o parazitovaní SDKÚ.
Z tej Vašej (rečníckej) otázky vyplýva, že túto tému som vytiahol práve teraz, kvôli tomu, že SDKÚ tečie do topánok.
Prečo si myslíte, že ma táto vec trápi v súvislosti s tým, že SDKÚ tečie do topánok. Dá sa to v článku niekde konkrétne vyčítať alebo je to len Vaša domnienka?
Myslím, že ste ma napasovali do nesprávnej šablóny. SDKÚ som použil ako veľmi vhodný a názorný príklad ako môže niekto spadnúť do vlastnej pasce.
Ak pouzitie vysvetlujuceho prikladu prave SDKU bola len cista nahoda, tak sa Vam ospravedlnujem. Prislo mi len divne, ze ste tento clanok nenapisali pred pol rokom ci rokom, ked by ten nazorny priklad nebil az tak do oci. Z kontextu Vasho clanku mi prisiel pravdepodobny nasledovny myslienkovy vyvoj: Pred volbami -> SDKU pod 5 % -> motiv napisat vhodny clanok o zmene volebneho systemu s prikladom o SKDU.
Za prve: nepozname sa, takze si odpustite tykanie. Za druhe: Vasa odpoved len potvrdila to, co som pisal o ucelovosti. Ak povazujete nejaku vec sa nespravnu a nespravodlivu len vtedy, ak vam nevyhovuje prave a iba teraz... a zaroven ste v rokoch 2002 a 2006, ked aj Sdku z volebneho kvora ciastocne tazilo, ste boli ticho... tak v tom pripade konate ako cisty prospechar. Nejde vam o napravu chyby vo volebnom systeme ako takej. Nejde vam o spravodlivost. Chcete iba ziskat vyhodu nad ostatnymi a maskujete to tymto sposobom. Je to sice pochopitelne a v beznom zivote sa to casto deje. Urcite to ale nie je moralne a uz vobec nie poctive.
Kedze ste sa zmohli len na osobny utok, bez argumentacie a normalnej odpovede, je ozaj zbytocne s Vami diskutovat. Viete, ze sa nedivim, ze budete po tolkych skandaloch opat volit Dzurindovcov?
Odpoved sa vasu otazku: Nic zle sa nestane, neubudne z vas. Mat tak vase problemy, som stastny clovek. Hlavne si zachovajte zdravie. Prajem pekny den. Moj prospevok myslim vazne, bez ironie.
- myslim, ze otazkou kvoty na vstup do NR sa uz US zaoberal. Alebo to bolo v CR? Ci CSFR? - potrebami spolocnosti su aj ako-tak fungujuci parlament, vlada atd.. Parlament s X 1-mandatovymi stranami? Ono zase ked nieco nad 29000 hlasov je 1 mandat, tak to podobnym vysledkom zavana. Co vlastne bude tento poslanec robi, zvlast, ak sa vytvori v NR rozlozenie blizke patu? Radsej si nepredstavujem, keby to bol podobny blazon/destruktor ako Matovic ...
2. Koalícia minifrakcií po najbližších voľbách nehrozí, skôr žulový monolit.
rektor?
Na tuto fonkciu je Vas pravopis pozoruhodny...
1/3
Aj keby v parlamente sedelo 150 nezavislych poslancov, hlasovat mozu len dvomi sposobmi: za alebo proti.
Kazdy poslanec by mal mat moznost podat navrh a vsetci pritomni by mali mat povinnost hlasovat za alebo proti (ziadne zdrziavanie sa alebo nehlasovanie; za co ich platime?). Kazde hlasovanie by bolo verejne a keby niekto hlasoval inak ako si zelaju jeho volici, v dalsich volbach by mu to spocitali.