reklama

Všetci sme na jednej lodi (odkaz všetkým slušným lesníkom)

Koľko ľudí uživí táto planéta? To záleží v prvom rade nás - ľuďoch. Môžeme sa dohodnúť, alebo môžeme medzi sebou neustále bojovať.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)

Nemám záľubu v boji. Ale keď na mňa útočia, bránim sa. Bránim seba, svoju rodinu, svojich priateľov, známych, spoločenstvo ľudí, ktorého som súčasťou. Bránim ho pred útočným egoizmom tých, ktorí neuznávajú iný názor, pokiaľ je to názor, ktorý neškrabká ich kolektívne Ego pod krkom.

Ľudia sú rôzni. Vďaka za tú nádhernú rozmanitosť. Tak ako je krásny biologicky rozmanitý les, tak je krásna aj rozmanitá ľudská spoločnosť. Základnou vlastnosťou slobodnej demokratickej spoločnosti je názorová pluralita - teda rozmanitosť názorov. Čím viac rôznych názorov, nazeraní a uhlov pohľadu na tento svet, tým je svet krajší, plnší, vzrušujúcejší, dobrodružnejší ... Taký, pestrofarebný svet sa vyvíja, raste, neustále regeneruje. Radosť žiť v takom svete. Naopak, jednofarebný svet ubíja, nudí, padá, degeneruje ...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aj preto má vôbec neprekvapuje, že „jednofarebné" monokultúrne lesné porasty dnes žerie lykožrút. Čo ma však trápi je skôr jednofarebné videnie sveta, jednofarebné videnie súčasného diania v slovenských lesoch. Snažíme sa pomôcť ťažko skúšaným lesom, ale nedokážeme pomôcť sami sebe. Niekedy sa hanbím za to, ako sa snažíme silou riešiť problémy iných, ale nedokážeme si upratať pred vlastným prahom. Nedokážeme ani tú najzákladnejšiu vec - vypočuť si názor svojho priateľa. Hoci teóriu „o nutnosti načúvať" ovládame dokonale, prax je žalostným pokrytectvom.

Každé právo je zároveň aj povinnosťou. Medzi právami a povinnosťami musí byť rovnováha. Ak mám právo povedať slobodne svoj názor, mám zároveň aj povinnosť vypočuť si iný, slobodne vyjadrený názor.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nikto nie je dokonalý. Ale občas sa vyskytnú individuality, ktoré falošne uveria vo vlastnú dokonalosť. Uveria, že sú viac ako iní. Tomu prispôsobia aj svoje konanie. Jednou zo „základných zásad" takýchto ľudí je umlčať kritikov ich dokonalosti. Najčastejšie sa o to snažia frázami typu „teraz nie je čas na plané reči, teraz musíme konať, vyhrnúť si rukávy" a pod.

Takíto ľudia sa vyskytujú aj v lesníckom stave. Žiadne spoločenstvo nie je imúnne voči prieniku takýchto parazitov do „životne dôležitých orgánov". Skutočná imunita, odolnosť spoločenstva voči parazitom je prejavom jeho životaschopnosti. Tak ako sa stabilný, zdravý les dokáže vysporiadať s inváziou parazitov, tak sa dokáže s inváziou parazitov vysporiadať aj zdravá ľudská spoločnosť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Som lesník a ekológ. To znamená, že som lesník s ekologickým, nie technokratickým pohľadom na les. Veď les je živý organizmus a nie súbor jednostranne votknutých drevených nosníkov. Les je pre mňa posvätný. Tak ako je posvätný každý človek a ako je posvätný aj každý názor človeka.

Ako lesníkovi mi záleží nielen na zdraví lesa, ale aj na zdraví našej spoločnosti. Neznesiem parazitov, ktorý rozožierajú zdravé základy našej spoločnosti, ktorých cieľom je našu spoločnosť umŕtviť. Ktorých cieľom je v konečnom dôsledku umŕtviť aj mojich známych, priateľov, rodinu a nakoniec aj mňa. Budem ich neúnavne zalievať živicou, pretože - citujúc jedného editora jedného podnikového časopisu - „využijem každú príležitosť na to, aby aj laici dokázali rozoznať, kto chce iba experimentovať s prírodou na úkor spoločnosti", ale dodávam, že využijem aj každú vhodnú príležitosť slobodne povedať svoj názor na akúkoľvek snahu experimentovať nielen s prírodou, ale aj s ľudskou spoločnosťou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A to nie je len otázka mojej cti, ale je to aj moja povinnosť. Je mojou základnou povinnosťou upozorniť na to, keď sa v spoločnosti, ktorej som súčasťou a na ktorej mi záleží, deje niečo nekalé, nečestné, keď sa spoločnosťou šíri choroba.

Neviem presne, či je to schopnosť rozumu alebo empatia, avšak uvedomujem si jednu zásadnú vec:

Či už to berieme metaforicky alebo tvrdo realisticky - sme na jednej lodi. Aby sme sa nemuseli hanbiť pred našimi deťmi, že sme boli ticho, keď sme im kradli budúcnosť, však záleží na každom z nás.

Róbert Oružinský

Róbert Oružinský

Bloger 
  • Počet článkov:  120
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu